Tweede en begin derde week bij C.B.T. - Reisverslag uit Chiang Rai, Thailand van Caroline - WaarBenJij.nu Tweede en begin derde week bij C.B.T. - Reisverslag uit Chiang Rai, Thailand van Caroline - WaarBenJij.nu

Tweede en begin derde week bij C.B.T.

Blijf op de hoogte en volg Caroline

26 Januari 2014 | Thailand, Chiang Rai

Zo daar ben ik weer ;-)

Helaas was mijn tweede week bij de foundation C.B.T. een stuk minder geslaagd dan de eerste informatieve en indrukwekkende week.

Want ik was behoorlijk ziek en sinds zaterdagochtend 25 januari is Ron, de eigenaar van de foundation, weer terug gegaan naar Chiang-Mai waar hij zijn eigen werkzaamheden heeft. Minta is degene die verantwoordelijk is voor het CHEOPS programma hier in Chiang-Rai, waar ik dus mee te maken heb.
De communicatie verloopt alleen behoorlijk moeizaam, aldaar Minta nauwelijks Engels spreekt.

Zoals vermeld in mijn vorige verslag had ik op zondag de 26ste een erg productieve middag gehad in de bergen met de kinderen.

Maandagochtend vroeg opgestaan, een was gedraaid en vervolgens samen met Minta naar het bekende Coffee&bakery coffeeshop waar ik een tuna salad en een pineapple smoothie had besteld. Na de heerlijke brunch zijn wij terug gegaan naar het centrum van C.B.T. waar ik wat Engels materiaal bij elkaar heb verzameld, want gingen die middag weer naar het Akha Hillhouse Village in de bergen. Rond 15.15u kwamen wij daaraan.
In het dorp werd er hard gewerkt om het rieten dak te maken voor het nieuwe huis van de mountainfamily: de ouders en de 3 kinderen Awee, Bouga en Mina. Ik mocht ook even helpen met het reigen van het dak, leuk omdat te leren. Voor zover ze het duidelijk konden maken waren ze ook wel blij met een extra mankracht, alhoewel het maar voor korte duur was. Het werd al redelijk snel donderder en ze wilde me waarschijnlijk ook niet telang aan het werk zetten. Nouja, ik was allang blij dat ik kon helpen en dus wat tedoen had, maar ik hoopte dat ik de volgende dag weer een handje mee kon helpen.
's-Avonds gegeten en redelijk vroeg gaan slapen.

Dinsdagochtend was Minta al om 09.00u vertrokken aangezien zij allerlei zaken moest regelen voor het nieuw gekochte stuk land. Ik had behoorlijk uitgeslapen, was graag gaan helpen, maar voelde me alles behalve goed. Super moe, erg last van mijn buik dus was niet in staat om iets te ondernemen. Dat hield in dat ik daar zat met Minta haar oma en nichtje van 1 jaar, want de rest was hard aan het werk. De 3 kinderen waren nog in het ouderlijk huis in de bergen en Minta haar neefje zat op school dus kon ook niet met de kids spelen. Communiceren met Minta haar familie of uberhaupt met iemand in de bergen zit er niet in, want ze verstaan / begrijpen geen woord Engels, laat staan dat ze een woord kunnen uitspreken.

Had Minta nog wel gesmst, aangezien ik graag terug wilde naar Chiang-Rai maar daar had ze niet op gereageerd.
Om 17.30u kwam ze eindelijk terug, vervolgens ging ze koken samen met haar moeder.
Na het eten had ik nog wat Engels doorgenomen met Oman, haar neefje en toen weer in bed gaan liggen, voor de tweede avond achter elkaar de film 'Pay It Forward' gekeken. Een absolute aanrader!!!!! Was vroeg gaan slapen in de hoop dat ik me de volgende dag wat beter zal voelen.

Woensdag redelijk uitgeslapen, toch wat ontbeten en eind van de ochtend samen met Minta geschoffeld op het gedeelte waar het nieuwe huis van de mountainfamily zal worden gebouwd. Helaas was het ploegen maar voor korte duur, namelijk maar 20 minuten. Minta kondigde vervolgens aan dat we terug gingen naar Chiang Rai.
Back in town zijn wij samen naar de markt gegaan en naar de supermarkt. Minta ging ook nog naar een aantal andere winkels en ik strompelde er een beetje achteraan, want voelde me steeds slechter. Dat gaf ik ook duidelijk aan, maar ze deed behoorlijk rustig aan. Toen we eindelijk na een uur in de supermarkt stonden zei ik nogmaals dat ik echt naar huis moest, waarna de boodschap wel aan kwam en we toen terug naar Viva La Vida zijn gegaan.
Thuis aangekomen heb ik rustig aan gedaan, gedoucht en 's-avonds geskyped met wat vrienden.

Donderdag 30 januari voelde ik me nog steeds niet lekker, maar ik wilde toch wel graag wat ondernemen. Minta ging die dag ook een ander dorp in de bergen bezoeken, dus ik wilde graag mee.
Het was een erg mooie omgeving, dus leuk omdat ook gezien te hebben. In het dorp gingen we 3 gehandicapte kinderen bezoeken, als eerste een zwaar gehandicapt jongetje van ongeveer 8 jaar die echt niets kan. We hadden hem een nieuw outfit gebracht, wat pakjes melk en chips. Vervolgens gingen we naar het huis ernaast om een gehandicapt meisje te bezoeken, zij mist haar armpjes maar kan verder wel alles. Ook haar hadden we een nieuw kleding outfit gebracht, wat knuffels, melk en chips. Super schattig meisje :)
Als laatste bezochten we een jonge gehandicapte man die niet kan lopen om hem een nieuw t-shirt te brengen. Een tijdje terug had hij van de foundation een gitaar gekregen omdat hij erg van muziek houdt. Die dag liet hij me ook z'n gitaar zien en speelde wat liedjes. Erg leuk en mooi om te zien / horen.
Het was een zeer aangrijpende middag maar tegelijkertijd ook indrukwekkend om te zien dat die kinderen ondanks hun handicap toch voor zover mogelijk is, blijven lachen en erg blij zijn als Minta (en ik) langs komt/komen om spulletjes te brengen en om ze gezelschap te houden.
Vooral dat gehandicapte jongetje was zwaar en moeilijk om te zien, omdat hij echt niets kan. Zo werd ik weer geconfronteerd met het feit dat de wereld zeer oneerlijk is verdeeld.

Na het bezoeken van de kinderen, gingen we nog even naar Minta haar oom en tante. Ook waren we nog bij een ander stuk land wezen kijken dat van haar en Ron is.

Weer thuis gekomen, wat gegeten en ben ik vroeg naar boven gegaan, vervolgens voor de verandering de film Pay It Forward gekeken hehe :P

Vrijdagochtend werd Minta opgehaald door haar zwager om weer naar de bergen te gaan, ik had besloten om in het appartement in Chiang-Rai te blijven omdat ik me toch niet lekker voelde.
Eind van de middag kwam Minta haar oudste zus om samen met mij naar de markt en de supermarkt te gaan. Heel aardig!
's-Avonds had ik een typisch hollandse maaltijd gemaakt, namelijk hutspot met gehaktballen. Van de rijst en noodles had ik behoorlijk genoeg, dus kon dat wel even gebruiken.

Zaterdag uitgeslapen en 's-middags was Minta onverwachts terug gekomen. Ik heb zaterdagmiddag verder niks gedaan. 's-Avonds wel even met Minta en haar nichtje naar die overdekte markt geweest, alleen ik voelde me toch totaal niet goed. Dus genieten was ver te zoeken. Weer thuis gekomen, weer geskyped en proberen om te slapen.
Zondag voelde ik me iets beter, dus had besloten om even naar het centrum te lopen, een wandeling van 1,5 uur. Was ook even naar de apotheek geweest en vervolgens bij een coffeeshop een mango smoothie gedronken. Werd eind van de middag weer opgehaald door Minta en zij heeft toen nog een ijsje bij Swensens gegeten.

Maandag was weer een erg saaie dag, had niks te doen behalve een beetje in de zon gelegen en geskyped.

Dinsdagochtend ging Minta samen met haar broer, zijn vriendin, nicht een cake kopen, maar vervolgens waren ze 3,5uur weggebleven. Toen ze eindelijk terug kwamen gingen we na een uur weer naar het Akha Hillhouse Village in de bergen, omdat haar neefje Oman jarig was, hij werd 5 jaar.
Daar werd in een gezelschap van ongeveer 30 mensen inclusief kinderen uitgebreid gekookt en gegeten.
De eerste paar uur waren voor mij behoorlijk saai, totdat Bouga om me heen ging hangen omdat ze aandacht wilde. Ik moest ook overal mee naar toe lopen, wat overigens wel schattig was. Had op een gegeven moment ook maar weer Flicka 3 aangezet, aldaar er nog een aantal andere kinderen bij me kwamen zitten. Jaja, mijn tablet vinden ze maar al te interessant hehe. ;)

's-Avonds bleef Minta bij haar ouders in de bergen en ging ik terug naar Chiang Rai samen met haar broer en zijn vriendin. Wel een belevenis met z'n drieeen op een scooter, in het donker door de bergen haha.

Het vervolg van week 3 zal ik weer snel publiceren, hopelijk gaat het dan in een keer goed. Want geniet maar extra van dit verhaal aangezien ik dit voor de tweede keer heb getypt. De eerste keer geheel op mijn tablet, toen het af was en ik op opslaan wilde drukken viel Google Chrome uit dus weg verslag, toen gedeeltelijk weer begonnen met typen op mijn tablet maar uiteindelijk het afgemaakt op de vaste pc met een normaal keyboard. Jaja, heb wat over om een verhaal achter te laten hier.

Zoals jullie hebben gelezen was afgelopen 1,5 week een stuk minder geslaagd. Mijn gezondheid werkte niet echt mee, door de moeizame communicatie wat mij geregeld flink frustreerd en daarnaast vallen de werkzaamheden erg tegen. Ik en waarschijnlijk degene die de website van Creating Balance Thailand hebben bekeken en de extra informatie die ik had gestuurd, voordat ik naar Thailand vertrok, hebben gelezen, had hier van het vrijwilligerswerk meer van verwacht.

Het positieve is in ieder geval dat ik het leuk vind dat ik kan melden dat we al 2 gouden olympische medailles in the pocket hebben :) Speed Skating is tha bomb!! :D

Goed, voor mij is het allang sleeping time.

Jullie een heel fijne, gezellige zondagavond toegewenst en voor de werkers onder ons, werkse morgen en de rest van de week.

Goodnight!

Caroline

  • 09 Februari 2014 - 18:59

    Julia:

    Weer een mooi verslag van een nieuwe week jammer dat je zo ziek was maar gelukkig weer helemaal beter .
    Op naar een nieuwe week , we zullen wel weer horen hoe dat gaat. Voor nu truste.
    Groetjes Julia en tot je volgende verslag.

  • 09 Februari 2014 - 19:02

    Danny:

    Wederom mooi verslag .mooi dat het weer beter met je gaat kwa gezondheid gezien en jammer dat het vrijwilligerswerk wat tegenvalt.maar leuk dat je een leuke tijd hebt bij aka familie en op kan schieten met de kids .en ben benieuwd hoe je 4de week is gegaan. Xdanny

  • 09 Februari 2014 - 19:02

    Danny:

    Wederom mooi verslag .mooi dat het weer beter met je gaat kwa gezondheid gezien en jammer dat het vrijwilligerswerk wat tegenvalt.maar leuk dat je een leuke tijd hebt bij aka familie en op kan schieten met de kids .en ben benieuwd hoe je 4de week is gegaan. Xdanny

  • 09 Februari 2014 - 19:19

    Arie :

    Hi meid, hoop dat het vervolg beter gaat. Xx

  • 09 Februari 2014 - 23:50

    Harold:

    Zelfs als je ziek bent en je in de taal niet verstaanbaar kan maken, beteken je wat voor die mensen en hun kinderen. Dit is een ervaring die je bij zal blijven. Jij leert er ook van. En hetgeen moeizaam verloopt, draagt daarom ook bij aan je persoonlijke groei. ;-) succes!

  • 10 Februari 2014 - 20:59

    Amanda:

    Balen de je ziek bent! Misschien door al het andere voedsel, hoop dat je inmiddels weer wat fitter bent. Maar na de hutspot en gehaktballen kan dat bijna niet anders toch? ;-)

  • 13 Februari 2014 - 13:16

    Peter:

    Hey Caroline,

    Snel beter worden !ennuh ennuh de medaiile spiegel staat ondertussen op 4 gouden plakken...Vanmiddag mischien nog eentje erbij..

    Leuk om te lezen waar je geweest bent..( Op een aantal plekken ben ik ook geweest in het jaar 0...:-)
    Heel goed om andere dingen mee te maken andere meningen te horen en dingen zien die je verwonderen.

    Hiero weinig nieuws onder de zon (die ertoch niet is)
    take care Peter



  • 25 Februari 2014 - 20:16

    Je Visjes:

    Hey Caroline !

    Robin heeft ons zojuist al je verhalen voorgelezen (hij heeft zeker niets beters te doen)
    We willen je even laten weten dat we héél trots op je zijn. Hoewel we hier niets te klagen hebben zouden we het de volgende keer op prijs stellen als je ons meeneemt. Of zitten daar piranha's ? In dat geval blijven we toch liever hier.

    We missen je, en ons pasgeboren baby-visje wil je héél graag ontmoeten.

    Blup !

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Thailand, Chiang Rai

PAY IT FORWARD - Thailand - CHEOPS

Ik zie 2014 als een nieuwe start / een nieuw begin.

Mijn motto is daarbij: PAY IT FORWARD!

Het maken van keuzes is zeer belangrijk, waardoor ik de knoop heb doorgehakt en eindelijk één van mijn dromen waar ga maken.

Dat gezegd te hebben vlieg ik op 15 januari 2014 naar Thailand om mij als vrijwilligster in te zetten voor de foundation 'CREATING BALANCE THAILAND' in het bijzonder voor het programma "CHEOPS":

“Een innovatief en in fases ontwikkeld coaching-, activering en leerprogramma, voor de armste en meest kwetsbare (gehandicapte) kinderen en jongeren van 1 t/m 18 jaar oud, in de bergen van Noord-Thailand, in de omgeving van de stad Chiang Rai, Thailand”. Het programma is ontwikkeld, naar aanleiding van diverse situaties, behoeften en vragen, die richting de Foundation gesteld werden, vanuit de hill-tribe gemeenschap en de kinderen zelf.
De (gehandicapte) kinderen leven in grote armoede en risicovolle omstandigheden. In onderwerpen zijn de probleemgebieden te verdelen in;
* Geen financiële mogelijkheden om het kind(eren) te voorzien van de benodigde schoolartikelen ( uniforms, materialen, rugzak, etc.) en hun te ondersteunen gedurende de schoolperiode of vervolgonderwijs.
* Geen sociale voorzieningen en gebrek aan kennis – mogelijkheden aangaande de speciale zorg voor de gehandicapte kinderen.
* In de door drugs en verslaving gedomineerde omgeving; Slechte en met enige regelmaat geen voeding. Het is eerder regel dan uitzondering dat het wekelijks voorkomt dat het zelfs aan de basisvoeding, te weten rijst, ontbreekt.
- Ongeveer 80 % van de kinderen groeien op in een omgeving, die gedomineerd wordt door drugsgebruik en handel.
Bij de kinderen waarvan de ouders ernstig verslaafd zijn, zien we nog de volgende
risico –probleemgebieden:
* ontbreekt zo goed als iedere vorm van ouderlijke ondersteuning en zorg,
* het kind wordt direct geconfronteerd met het gebruik van drugs.
* het kind moet vaak de drugs bij de dealer voor de ouder(s) ophalen.
- In de meeste omgevingen ontbreekt het aan positieve rolmodellen. De mensen die het in financieel opzicht goed hebben, hebben dit voornamelijk via drugstransporten – handel verworven.
- Door de drugs leven de kinderen in een vrij risicovolle omgeving en worden met regelmaat geconfronteerd met politie invallen – controles en dorpsbewoners, die of de jungle invluchten of voor zeer lange tijd gedetineerd raken.
- In de weekenden ontbreekt het aan mogelijkheden voor de kinderen om iets anders te leren – ondernemen, te ontspannen, dan het met elkaar wat rondhangen in het dorp of mee te moeten gaan voor het werken in de jungle.

Er wordt gewerkt met de gehandicapte kinderen, die in hun thuissituatie worden bezocht. Er wordt ook gewerkt vanuit een centrum gelegen in de stad Chiang Rai, maar dit dient niet als weeshuis of opvang voor lange duur. De visie van de foundation is namelijk dat het kind / gehandicapte kind zo lang als mogelijk binnen zijn eigen familie – verzorgers en cultuur moet zien te blijven. Het is een kleine foundation, hetgeen qua werkzaamheden, aanmeldingen en vertrouwen binnen de bevolking erg succes is. De reguliere werkzaamheden bestaan uit:

- Het bezoeken van de kinderen, familie en gehandicapten,
- Het brengen van kleding, eten en speelgoed,
- Het zijn van een luisterend oor
- Activiteiten verrichten
- Het verzorgen van de gehandicapten

Dit zijn tevens werkzaamheden waar ik me tijdens mijn vrijwilligersperiode vijf dagen per week mee bezig zal houden en mee te maken krijg.

Voor meer informatie over de foundation Creating Balance Thailand: Facebook: Creating Balance Thailand
Website: www.creatingbalancethailand.com

Ik hoop dat jullie met veel plezier mijn avonturen zullen gaan volgen! Ik kijk dan ook uit naar alle reacties :)

Liefs,

Caroline

Recente Reisverslagen:

05 Februari 2014

Vervolg derde week bij C.B.T.

26 Januari 2014

Tweede en begin derde week bij C.B.T.

21 Januari 2014

Eerste week van mijn vrijwilligerswerk bij C.B.T.

20 Januari 2014

Reis van Chiang Mai naar Chiang Rai op 20 januari

19 Januari 2014

First visit in Chiang-Mai January 19th 2014
Caroline

Hallo iedereen, Welkom op mijn reislog :) Erg leuk dat jullie een kijkje nemen op mijn site.

Actief sinds 09 Jan. 2014
Verslag gelezen: 299
Totaal aantal bezoekers 9080

Voorgaande reizen:

14 Maart 2014 - 01 Juli 2014

Backpacking in Zuid-Oost Azië

15 Januari 2014 - 09 April 2014

PAY IT FORWARD - Thailand - CHEOPS

16 Februari 2014 - 09 April 2014

Backpack adventure in Northern Thailand

Landen bezocht: