First visit in Chiang-Mai January 19th 2014 - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Caroline - WaarBenJij.nu First visit in Chiang-Mai January 19th 2014 - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Caroline - WaarBenJij.nu

First visit in Chiang-Mai January 19th 2014

Blijf op de hoogte en volg Caroline

19 Januari 2014 | Thailand, Chiang Mai

Hello ;-)

Zo na mijn uitgebreidde verslag over de 2 nachten in Bangkok hier weer een nieuw verhaal. Ben ook benieuwd naar jullie reacties dus kom maar op hehe. :$


Zoals jullie weten had ik zaterdag 18 januari om 17.00u de taxi genomen samen met een Duitse en een Britse man. Het aanhouden van een taxi was geen enkel probleem, echter wel om te zorgen dat ze de meter aanzetten. 80% In het centrum willen taxi chauffeurs namelijk de meter niet aanzetten. Dus de 1ste taxi chauffeur vroeg 200 baht, ongeveer €5.00.-. Geen geld, maar toch zei ik tegen de jongens dat we dat niet gingen doen. Dus ik hield nog een taxi aan en die wilde wel de meter aanzetten dus helemaal goed. De rit naar het station duurde ongeveer 30/40min vanwege de files en we hebben 70 baht betaald, is nog geen €2.00,- en dat met z'n 3en haha.
Nouja, toen we op het station aankwamen stond de trein eral. Trein vertrok stipt om 18.10u zoals het hoorde. We zaten alle 3 in treinstel nummer 10 met de nummers 26, 28 & 30. Eerst zijn het gewoon banken en om 19.00u beginnen ze met het opmaken v/d bedden. Je kon kiezen voor boven of beneden. We hadden alle 3 voor beneden gekozen, had die Britse man mij aangeraden, want dan heb je meer ruimte en een raam. :$ Het was ook echt super chill. Het meisje dat boven mij sliep was samen met een vriend en kwamen uit Canada, daar veel mee gepraat, biertjes mee gedronken en om 21.00u ook gegeten in de trein, was erg goed&lkkr eten. Rond 23.30u ben ik gaan slapen want was erg moe, nog wel muziek geluisterd, maar was met muziek en al in slaap gevallen dus 's-nachts toen ik ff wakker werd het maar uitgezet. Verder al met al prima geslapen, reizen met de trein hier in Thailand is echt toppie top. B-)

Op zondagochtend rond 07.45u opgestaan en me beetje opgefrist, tanden gepoetst, want de verwachtte aankomsttijd was 08.15u. Achteraf hadden we een uurtje vertraging opgelopen. Op het station in Chiang-Mai werd ik opgehaald door Ron Gerrits, de eigenaar van de foundation Creating Balance Thailand. Met de auto zijn we naar de straat Loi gereden waar Ron een massagesalon heeft en waar zijn oude guesthouse zit. Inmiddels is het guesthouse nu van een cliënt van hem die hij nog steeds begeleidt. In de straat zat ook een groot hostel, waar ik 1 nacht ben gebleven. Nadat ik had ingecheckt en mijn spullen in de kamer had gezet ben ik naar het Garden Café gelopen, schuin tegenover het hostel, wat al 15 jaar gerund wordt door een Nederlandse man. Daar een heerlijk potje thee gedronken en tot 12.00u gepraat met Ron, leuk om hem te ontmoeten want 2 mensen waaronder mijn vader kendde hem al, een oud-collega van hem geweest. Daarnaast had ik al sinds juli e-mail contact met Ron, dus het werd tijd.

Na de gesprekken en de thee ben ik gaan wandelen, in de trein en 's-ochtends was het koud een graad of 11, dus ik had een spijkerbroek aan, een truitje met half lange mouwen en nog een zwart vestje. Echter werd het in de middag wel erg warm, maar ik was te voet & op een gegeven moment moest ik ook wel goed kijken op de kaart. Was wel een erg leuke wandeling, meerdere bruggen over gestoken die lopen over de Pling river, bij de embassy geweest, bij de international school, vervolgens kwam ik in een rommelmarkt /markt verzeilt. Vervolgens gevraagd waar ik heen moest, een Thaise man kon het een heeeeel klein beetje uitleggen, maar tot nu toe is mijn ervaring met Thaise mensen qua de Engelse taal zeer slecht, want ze snappen er de ballen van. :-SS Gelukkig kwam vervolgens een Britse man naast me staan, die al 29 jaar in Chiang-Mai woont, dus die kon het me wel uitleggen :-) Ik dus weer trg gelopen, kwam nog langs een bloemenmarkt en verschillende tempels. Erg mooi allemaal. Uiteindelijk na 3uur wandelen met winterkleding in 25 graden was ik blij toen ik terug in het hostel was. In het hostel wifi geregeld en toen geskyped, was erg leuk :-D Om 19.00u ben ik naar de pizzeria gegaan waar Ron zat & daar een lekkere Thai Green Curry gegeten. Na het eten ben ik naar de grote weekend market gegaan, erg leuk om te zien. Na de market nog even een biertje gedronken met 2 Nederlandse jongens. Om 22.30u terug gegaan naar het hostel, kwam bij de lift nog een Amerikaanse gozer tegen die vroeg of ik ook nog een biertje wilde doen maar dat ging hem niet worden want was super moe en de volgende ochtend moest ik weer om 07.15u opstaan. Had redelijk geslapen ondanks dat ik met 7anderen op een kamer lag.

Op maandagochtend dus vroeg opgestaan, gedoucht en tassen gepakt. Om 08.20u stond ik buiten om vervolgens met Ron, een vriend van Ron en tevens een sport atleet uit hongarije die inmiddels 2 jaar in Chiang-Mai woont en zijn moeder naar Chiang-Mai te rijden in de Landrover. B-)

Dat indrukwekkende, mooie verslag houden jullie van mij tegoed ;-)

Liefs Caroline

  • 21 Januari 2014 - 18:36

    Arie:

    Nieuwsgierig naar je verdere verslag, fijn dat je het naar je zin hebt bij Ron en C.T.B.

    Veel foto's verwachten we te zien als je terug bent ;-)

    xx

  • 21 Januari 2014 - 20:19

    Harold:

    En nu begint het pas echt!

    Ik neem aan dat de indrukken iedere dag overweldigend zullen zijn. Goed werk met een humane instelling dat veel van je zal vergen maar ook veel nieuwe levenservaring zal opleveren, waar je je verdere leven veel aan zal hebben. We zien uit naar je ontdekkingen. ;-)

  • 21 Januari 2014 - 22:56

    Erica:

    Waar blijven de foto's? Die kan je hier ook erbij zetten. Have
    Fun verder daar. Hier is het koud en mistig. Waterkoud. Bbbrbrbr.

  • 25 Januari 2014 - 16:03

    Danny :

    Helemaal top dat je het zo naar je zin hebt meisie spreek je vanavond weer op skype hehehe

  • 02 Februari 2014 - 15:16

    Babs En Paul :

    Hi Lien, leuk verslag! ik weet dat er inmiddels al weer wat dingen gaande zijn en hoop dat het beter gaat.
    Het gebrekkige Engels is jammer maar ook wel weer logisch. Kan ne voorstellen dat ze in grote steden de taal wat beter spreken.
    Ik hoop dat je voor jezelf de ervaring eruit haalt.

    Succes!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Thailand, Chiang Mai

PAY IT FORWARD - Thailand - CHEOPS

Ik zie 2014 als een nieuwe start / een nieuw begin.

Mijn motto is daarbij: PAY IT FORWARD!

Het maken van keuzes is zeer belangrijk, waardoor ik de knoop heb doorgehakt en eindelijk één van mijn dromen waar ga maken.

Dat gezegd te hebben vlieg ik op 15 januari 2014 naar Thailand om mij als vrijwilligster in te zetten voor de foundation 'CREATING BALANCE THAILAND' in het bijzonder voor het programma "CHEOPS":

“Een innovatief en in fases ontwikkeld coaching-, activering en leerprogramma, voor de armste en meest kwetsbare (gehandicapte) kinderen en jongeren van 1 t/m 18 jaar oud, in de bergen van Noord-Thailand, in de omgeving van de stad Chiang Rai, Thailand”. Het programma is ontwikkeld, naar aanleiding van diverse situaties, behoeften en vragen, die richting de Foundation gesteld werden, vanuit de hill-tribe gemeenschap en de kinderen zelf.
De (gehandicapte) kinderen leven in grote armoede en risicovolle omstandigheden. In onderwerpen zijn de probleemgebieden te verdelen in;
* Geen financiële mogelijkheden om het kind(eren) te voorzien van de benodigde schoolartikelen ( uniforms, materialen, rugzak, etc.) en hun te ondersteunen gedurende de schoolperiode of vervolgonderwijs.
* Geen sociale voorzieningen en gebrek aan kennis – mogelijkheden aangaande de speciale zorg voor de gehandicapte kinderen.
* In de door drugs en verslaving gedomineerde omgeving; Slechte en met enige regelmaat geen voeding. Het is eerder regel dan uitzondering dat het wekelijks voorkomt dat het zelfs aan de basisvoeding, te weten rijst, ontbreekt.
- Ongeveer 80 % van de kinderen groeien op in een omgeving, die gedomineerd wordt door drugsgebruik en handel.
Bij de kinderen waarvan de ouders ernstig verslaafd zijn, zien we nog de volgende
risico –probleemgebieden:
* ontbreekt zo goed als iedere vorm van ouderlijke ondersteuning en zorg,
* het kind wordt direct geconfronteerd met het gebruik van drugs.
* het kind moet vaak de drugs bij de dealer voor de ouder(s) ophalen.
- In de meeste omgevingen ontbreekt het aan positieve rolmodellen. De mensen die het in financieel opzicht goed hebben, hebben dit voornamelijk via drugstransporten – handel verworven.
- Door de drugs leven de kinderen in een vrij risicovolle omgeving en worden met regelmaat geconfronteerd met politie invallen – controles en dorpsbewoners, die of de jungle invluchten of voor zeer lange tijd gedetineerd raken.
- In de weekenden ontbreekt het aan mogelijkheden voor de kinderen om iets anders te leren – ondernemen, te ontspannen, dan het met elkaar wat rondhangen in het dorp of mee te moeten gaan voor het werken in de jungle.

Er wordt gewerkt met de gehandicapte kinderen, die in hun thuissituatie worden bezocht. Er wordt ook gewerkt vanuit een centrum gelegen in de stad Chiang Rai, maar dit dient niet als weeshuis of opvang voor lange duur. De visie van de foundation is namelijk dat het kind / gehandicapte kind zo lang als mogelijk binnen zijn eigen familie – verzorgers en cultuur moet zien te blijven. Het is een kleine foundation, hetgeen qua werkzaamheden, aanmeldingen en vertrouwen binnen de bevolking erg succes is. De reguliere werkzaamheden bestaan uit:

- Het bezoeken van de kinderen, familie en gehandicapten,
- Het brengen van kleding, eten en speelgoed,
- Het zijn van een luisterend oor
- Activiteiten verrichten
- Het verzorgen van de gehandicapten

Dit zijn tevens werkzaamheden waar ik me tijdens mijn vrijwilligersperiode vijf dagen per week mee bezig zal houden en mee te maken krijg.

Voor meer informatie over de foundation Creating Balance Thailand: Facebook: Creating Balance Thailand
Website: www.creatingbalancethailand.com

Ik hoop dat jullie met veel plezier mijn avonturen zullen gaan volgen! Ik kijk dan ook uit naar alle reacties :)

Liefs,

Caroline

Recente Reisverslagen:

05 Februari 2014

Vervolg derde week bij C.B.T.

26 Januari 2014

Tweede en begin derde week bij C.B.T.

21 Januari 2014

Eerste week van mijn vrijwilligerswerk bij C.B.T.

20 Januari 2014

Reis van Chiang Mai naar Chiang Rai op 20 januari

19 Januari 2014

First visit in Chiang-Mai January 19th 2014
Caroline

Hallo iedereen, Welkom op mijn reislog :) Erg leuk dat jullie een kijkje nemen op mijn site.

Actief sinds 09 Jan. 2014
Verslag gelezen: 355
Totaal aantal bezoekers 9069

Voorgaande reizen:

14 Maart 2014 - 01 Juli 2014

Backpacking in Zuid-Oost Azië

15 Januari 2014 - 09 April 2014

PAY IT FORWARD - Thailand - CHEOPS

16 Februari 2014 - 09 April 2014

Backpack adventure in Northern Thailand

Landen bezocht: